OBSZAR DZIAŁANIA LGD „MIĘDZY DALINEM I GOŚCIBIĄ”

Lokalna Grupa Działania „Między Dalinem i Gościbią”
działa na terenie gmin Myślenice i Sułkowice.

Ma na celu wspieranie rozwoju obszarów wiejskich w ramach Osi IV LEADER Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich. Głównym celem LGD jest poprawa jakości życia, polepszenie dostępu do kultury, nauki i pracy.

Lokalna Grupa Działania działa w ramach programu PROW 2014-2020- Działanie 19 Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER.

LGD „MDiG” realizuje projekty grantowe dla małych organizacji i stowarzyszeń, projekty duże oraz projekty dotyczące przedsiębiorczości- polegające na wspieraniu osób chcących podjąć działalność gospodarczą oraz rozwinąć działalność gospodarczą.

Mapka poniżej obrazuje obszar działania LGD „MDiG”:

image_pdfDrukuj

Komunikat dotyczący trybu konkurencyjnego w ramach PROW 2014-2020

Informacja dostępna na stronie internetowej: https://www.prow.malopolska.pl/wiadomosci/komunikat-dotyczacy-trybu-konkurecyjnego-w-ramach-prow-2014-2020

Zmiany we wszystkich działaniach/poddziałaniach PROW na lata 2014-2020, gdzie dotychczas obowiązywał konkurencyjny tryb wyboru wykonawców.

Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa informuje, że w dniu 18.04.2020 r. weszła w życie Ustawa z dnia 16 kwietnia 2020 r. o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 (Dz.U. poz. 695) zmieniająca m.in. Ustawę z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 (Dz. U. z 2020 r. poz. 217 i 300).

Zgodnie z art. 53 pkt 5 ww. ustawy z dnia 16 kwietnia 2020 r. z dniem jej wejścia w życie (18.04.2020 r.) uchylone zostały przepisy dotyczące obowiązku stosowania konkurencyjnego trybu wyboru wykonawców dla działań/poddziałań i pomocy technicznej realizowanych w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 – 2020.

Tym samym we wszystkich działaniach/poddziałaniach PROW na lata 2014-2020, gdzie dotychczas obowiązywał konkurencyjny tryb wyboru wykonawców, a także w pomocy technicznej ww. Programu przestaje on obowiązywać z dniem 18.04.2020 r.

W związku z powyższym, zgodnie z obowiązującym stanem prawnym koszty kwalifikowalne, w tym również te, których wartość przekracza równowartość w złotych kwoty 30 tys. euro, nie muszą być ponoszone w wyniku wyboru wykonawców poszczególnych zadań ujętych w zestawieniu rzeczowo-finansowym operacji z zachowaniem konkurencyjnego trybu ich wyboru. Ponadto informujemy, że z dniem wejścia w życie przepisów zmienionej ustawy, tj. 18 kwietnia 2020 r. utraciło moc rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 14 lutego 2018 r. w sprawie wyboru wykonawców zadań ujętych w zestawieniu rzeczowo-finansowym operacji oraz warunków dokonywania zmniejszeń kwot pomocy oraz pomocy technicznej (Dz.U.  poz. 396).

Powyższe ma również zastosowanie do kosztów kwalifikowalnych poniesionych przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 16 kwietnia 2020 r. o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 (Dz.U. poz. 695), tj. poniesionych do dnia 17 kwietnia 2020 r., w przypadku postępowań o wypłatę pomocy lub pomocy technicznej lub postępowań o zwrot pomocy lub pomocy technicznej, wszczętych przed dniem wejścia w życie tej ustawy i niezakończonych do dnia jej wejścia w życie.

W praktyce oznacza to, że:

– od dnia 18 kwietnia 2020 r. Beneficjenci PROW 2014-2020 nie są obowiązani do przeprowadzenia postępowania w sprawie konkurencyjnego wyboru wykonawców, tym samym nie są zobowiązani do zamieszczania zapytania ofertowego na portalu ogłoszeń ARiMR, a w przypadku gdy zapytanie ofertowe zostało już zamieszczone na portalu ogłoszeń ARiMR nie są zobowiązani do kontynuowania rozpoczętego postępowanie zgodnie z dotychczasowymi zasadami;

– Beneficjenci PROW 2014-2020, którzy przeprowadzili postępowanie w sprawie konkurencyjnego wyboru wykonawców i ponieśli koszty kwalifikowalne objęte tym postępowaniem przed dniem wejścia w życie ww. ustawy z dnia 16 kwietnia 2020 r. (przed 18 kwietnia 2020 r.) i jednocześnie złożyli wniosek o płatność przed tym dniem, a postępowanie w sprawie wypłaty pomocy (ocena złożonego wniosku o płatność przez dany podmiot wdrażający) nie zostało zakończone przed 18 kwietnia 2020 r. również nie są obowiązani do stosowania konkurencyjnego trybu wyboru wykonawców. Tym samym złożona przez nich dokumentacja w sprawie konkurencyjnego wyboru wykonawców nie będzie oceniana, a już oceniona nie będzie brana pod uwagę podczas oceny wniosku o płatność;

– Beneficjenci PROW 2014-2020, którzy przeprowadzili postępowanie w sprawie konkurencyjnego wyboru wykonawców i ponieśli koszty kwalifikowalne objęte tym postępowaniem przed dniem wejścia w życie ww. ustawy z dnia 16 kwietnia 2020 r. (przed 18 kwietnia 2020 r.) lub od tego dnia i jednocześnie nie złożyli jeszcze wniosku o płatność, nie są obowiązani do składania dokumentacji z przeprowadzonego postępowania do oceny;

– Beneficjenci PROW 2014-2020, którzy przeprowadzili postępowanie w sprawie konkurencyjnego wyboru wykonawców i ponieśli koszty kwalifikowalne objęte tym postępowaniem przed dniem wejścia w życie ww. ustawy z dnia 16 kwietnia 2020 r. (przed 18 kwietnia 2020 r.) lub od tego dnia i jednocześnie złożyli wniosek o płatność od tego dnia, również nie są obowiązani do stosowania konkurencyjnego trybu wyboru wykonawców. Tym samym złożona przez nich dokumentacja w sprawie konkurencyjnego wyboru wykonawców nie będzie oceniana, a już oceniona nie będzie brana pod uwagę podczas oceny wniosku o płatność.

Powyższe wytyczne mają zastosowanie również w odniesieniu do Beneficjentów pomocy technicznej, w przypadku której ocena postępowania przeprowadzonego w konkurencyjnym trybie wyboru wykonawców (w tym także postępowania przeprowadzonego na rzecz Beneficjenta przez Partnera KSOW) mogła być dokonywana również na etapie oceny wniosku o przyznanie pomocy technicznej. Oznacza to, że również dokumentacja ww. postępowań złożonych wraz z wnioskiem o przyznanie pomocy technicznej nie będzie podlegała ocenie Agencji, a w przypadku postępowań przeprowadzonych, których dokumentacja nie została dotychczas przekazana do Agencji – nie musi być już załączana do wniosków.

image_pdfDrukuj

Ważna informacja dla Beneficjentów PROW 2014-2020

Informacja dostępna na stronie internetowej: https://www.prow.malopolska.pl/wiadomosci/przedsiebiorcy—beneficjenci-prow-2014-2020

Instytucja Zarządzająca PROW 2014-2020, Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi, przygotowała zmianę przepisów dot. wdrażania Programu (w ramach „II Tarczy Antykryzysowej”).

Zgodnie z informacjami przekazanymi przez Instytucję zarządzającą PROW 2014-2020, przedsiębiorcy, beneficjenci poddziałania 19.2, którzy w ostatnim czasie zgłaszali problemy z wypełnianiem zobowiązań umownych oraz możliwości skorzystania przez przedsiębiorców z rozwiązań przewidzianych w tzw. „I Tarczy Antykryzysowej”, do momentu wejścia w życie przepisów zmieniających ustawę o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich w ramach tzw. „II Tarczy Antykryzysowej”, zastosowanie mają przepisy odnoszące się do siły wyższej. Ponadto, w odniesieniu do rozwiązań przewidzianych w „I Tarczy Antykryzysowej” beneficjenci poddziałania 19.2, po wejściu w życie „II Tarczy Antykryzysowej” będą mogli w pełni skorzystać m.in. z  zawieszenia działalności na okres epidemii COVID-19. Jeśli chodzi o tzw. wakacje składkowe, które na okres epidemii COVID-19 uprawniają do nieopłacania składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu wykonywania działalności gospodarczej, to z uprawnienia tego przedsiębiorcy będący beneficjentami poddziałania 19.2 mogą korzystać już teraz, niezależnie od terminu wejścia w życie  „II Tarczy Antykryzysowej”.

 Instytucja Zarządzająca PROW 2014-2020, Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi, przygotowała zmianę przepisów dot. wdrażania Programu (w ramach „II Tarczy Antykryzysowej”) , która ma na celu umożliwienie sprawnej realizacji PROW 2014–2020 w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii oraz w związku z trudnościami po stronie wnioskodawców i beneficjentów w spełnianiu warunków, wymogów i innych zobowiązań w ramach PROW 2014–2020 w tym okresie. 

Zmiana jest częścią rozwiązań legislacyjnych w ramach tarczy antykryzysowej 2.0. 

Projektowane zmiany zakładają: 

  1. zniesienie bezwzględnego zakazu zwiększenia kwoty przyznanej pomocy oraz zmiany celu operacji; zmiany te będą możliwe na warunkach określonych w umowie o przyznaniu pomocy;
  2. zniesienie obowiązku składania weksla in blanco przez jednostki sektora finansów publicznych, a w przypadku pozostałych beneficjentów – przesunięcie w czasie obowiązku złożenia weksla in blanco na etap złożenia wniosku o płatność i uzależnienie wypłaty pomocy od złożenia tego zabezpieczenia;
  3. umożliwienie zawarcia umowy o przyznaniu pomocy nie tylko w siedzibie podmiotu przyznającego pomoc, ale także w formie korespondencyjnej;
  4. umożliwienie składania wniosków oraz innych dokumentów do podmiotów wdrażających w formie dokumentu elektronicznego na elektroniczną skrzynkę podawczą; taka możliwość dotyczyć będzie wszystkich działań nie objętych wspólnym wnioskiem o przyznanie płatności obszarowych; w przypadku wniosków składanych do LGD będzie możliwe wykorzystanie skrzynki podawczej podmiotów wdrażających (składanie wniosków do LGD za pośrednictwem podmiotu wdrażającego – po uzgodnieniu takiej możliwości przez LGD z właściwym samorządem województwa); 
  5. zniesienie obowiązku zachowania konkurencyjnego trybu wyboru wykonawców;
  6. umożliwienie wydłużania terminów naborów w związku z COVID-19 mimo ograniczeń w rozporządzeniach „działaniowych”;
  7. przywracanie terminów wykonania określonych czynności w toku postępowania w sprawie o przyznanie pomocy przez wnioskodawców, gdy terminy przekroczone zostały z przyczyn związanych z COVID-19;
  8. wzywanie do uzupełnień wnioskodawców, którzy nie spełnili warunków przyznania pomocy z przyczyn związanych z COVID-19, także tych, które zgodnie z przepisami rozporządzeń „działaniowych” są powodem pozostawienia wniosków bez rozpatrzenia;
  9. możliwość uzgodnienia z podmiotem wdrażającym innego terminu wykonania zobowiązań określonych w umowie o przyznaniu pomocy z przyczyn związanych z COVID-19.

Należy mieć również na uwadze, iż powyższe rozwiązania będą stosowane z zachowaniem warunków wynikających z przepisów UE.

image_pdfDrukuj

Zawieszenie przyjmowania stron w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Małopolskiego

Komunikat ws. zmiany organizacji pracy Departamentu Funduszy Europejskich Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego w związku z zaprzestaniem bezpośredniej obsługi klientów zewnętrznych.

Beneficjencie!

W kontekście obecnego zagrożenia epidemiologicznego w Polsce, poniżej przekazuję stanowisko Departamentu Funduszy Europejskich UMWM w zakresie PROW na lata 2014 – 2020 mające na celu wyjaśnienie sposobu postępowania w związku z wyzwaniem, jakim w najbliższych tygodniach lub miesiącach może być prawidłowe funkcjonowanie Twojego projektu.

Rozumiemy, że epidemia koronawirusa stanowi zdarzenie o znamionach siły wyższej i w związku z tym wymaga bardziej elastycznego podejścia do procesów realizowanych w związku z Twoim projektem oraz obowiązków, jakie nakłada na Ciebie umowa o dofinansowanie projektu. Może ona mieć negatywny wpływ na tempo realizacji zadań, kwalifikowalność wydatków oraz wskaźniki deklarowane na etapie aplikowania przez Ciebie o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach PROW na lata 2014-2020.

W ramach projektów odwoływanych jest m.in. wiele wizyt zagranicznych i krajowych, udziałów w targach, szkoleń, konferencji oraz zajęć. Może to generować wydatki, których poniesienie jest nieodwracalne.

Jeśli z powodu ryzyka zakażenia koronawirusem dana forma wsparcia nie będzie mogła się odbyć, w celu zachowania warunków umowy, należy zawnioskować o przedłużenie terminu realizacji projektu, o ile jest to możliwe w świetle wymogów konkursu.

Jeżeli znajdujesz się na etapie przed podpisaniem umowy o dofinansowanie i z przyczyn związanych m.in. z wydawaniem decyzji przez podmioty trzecie nie jesteś w stanie w terminie uzupełnić dokumentacji koniecznej do podpisania umowy (np. pozwolenie na budowę) POINFORMUJ o tym fakcie Samorząd Województwa Małopolskiego drogą mailową (e-mail: opiekun projektu lub [email protected]).

Jeżeli jesteś na etapie aneksowania umowy lub rozliczania projektu w razie pytań możesz skontaktować się z zespołem ds. Realizacji Projektów PROW oraz RiM pisząc e-mail na jeden ze wskazanych poniżej adresów e-mailowych lub dzwoniąc pod numer telefonu:

Pani Ewelina Dziuba – Kierownik Zespołu ds. Realizacji Projektów PROW oraz RiM: tel. 662 081 024, e-mail: [email protected].

Wnioski o płatność w ramach poddziałania 19.2 w zakresie podejmowania działalności gospodarczej, rozwijania działalności gospodarczej oraz  operacji innych:

[email protected]

[email protected]

[email protected]

[email protected]

[email protected]

[email protected]

[email protected]

Aneksy w ramach poddziałania 19.2 w zakresie podejmowania działalności gospodarczej, rozwijania działalności gospodarczej oraz  operacji innych:

[email protected]

[email protected]

[email protected]

Wnioski o płatność oraz aneksy w ramach działania 7 Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich:

[email protected]

[email protected]

[email protected]

[email protected]

[email protected]

Wnioski o płatność w ramach poddziałania 19.4:

Proszę o kontakt z opiekunami poszczególnych grup.

Wnioski o płatność w ramach projektów grantowych, projektów współpracy oraz operacji własnych:

[email protected]

[email protected]

Jeśli znajdujesz się na etapie rozliczenia projektu bądź rozpoczętych już kontroli i w związku z np. brakami kadrowymi nie jesteś w stanie terminowo udzielić stosownych wyjaśnień na etapie weryfikacji wniosku o płatność, bądź złożyć w terminie stosownych wniosków, dokumentów lub sprawozdań, POINFORMUJ o tym fakcie Samorząd Województwa drogą mailową (e-mail: opiekun projektu lub [email protected]).

W najbliższych tygodniach nie będziemy realizować kontroli projektów na miejscu, przygotuj się na konieczność ew. udokumentowania i przekazania dodatkowej dokumentacji, w tym np. fotograficznej w zakresie projektu, by możliwe było płynne rozliczanie Twojego projektu.

Źródło: https://www.prow.malopolska.pl/wiadomosci/zawieszenie-przyjmowania-stron-w-urzedzie-marszalkowskim-wojewodztwa-malopolskiego?fbclid=IwAR3ZgZcOEmUxSW3NDLDJf3OOa2-xCmRqXywHsr-4vHAEDe9ToCceChrxDm8

image_pdfDrukuj

Spotkania informacyjne- ODWOŁANE!

Szanowni Państwo,

W związku z aktualną sytuacją sanitarno-epidemiologiczną w Polsce oraz zaleceniami na szczeblu krajowym informujemy, że zaplanowane na 19.03.2020 oraz 26.03.2020r. spotkania NIE ODBĘDĄ SIĘ.

Za utrudnienia przepraszamy i prosimy o wyrozumiałość.

image_pdfDrukuj

BIURO LGD NIECZYNNE!

Szanowni Państwo,

W związku z aktualną sytuacją sanitarno-epidemiologiczną w Polsce oraz zaleceniami na szczeblu krajowym informujemy, że zmianie ulega organizacja pracy biura LGD. 

Doradztwo osobiste w biurze LGD „Między Dalinem i Gościbią” zostaje zawieszone od 16.03.2020 r. do odwołania.

Prosimy o kontakt pod numerem telefonu: 12-274-00-65, 609 516 766 lub poprzez e-mail: [email protected].

W związku z zaistniałą sytuacją prosimy o wyrozumiałość.

image_pdfDrukuj

KONSULTACJE SPOŁECZNE DOTYCZĄCE ZMIAN W LOKALNEJ STRATEGII ROZWOJU LGD „MIĘDZY DALINEM I GOŚCIBIĄ”

KONSULTACJE SPOŁECZNE DOTYCZĄCE ZMIAN
W LOKALNEJ STRATEGII ROZWOJU
LGD „MIĘDZY DALINEM I GOŚCIBIĄ”

W związku z aktualizacją Lokalnej Strategii Rozwoju dla obszaru Lokalnej Grupy Działania ,,Między Dalinem i Gościbią” związaną z otrzymaniem dodatkowych środków finansowych, zapraszamy wszystkich (przedstawicieli grup defaworyzowanych, przedsiębiorców, samorządów, organizacji pozarządowych oraz osoby fizyczne) do zapoznania się z proponowanymi zmianami.

Uwagi do propozycji zmian zapisów dokumentów LGD prosimy przesyłać na „formularzu zgłaszania uwag” na adres: [email protected] do dnia 16.03.2020r. do godz. 13.00.

FORMULARZ ZGŁASZANIA UWAG

image_pdfDrukuj